Siirry pääsisältöön

LOMAHOLIDAYLOMAHOLIDAY

Kolmen viikon loma takana ja olisi aika palata takaisin kouluhommien pariin. Vielä viimeiset viisi viikkoa rutistettavana... Tosin tällä kertaa työn määrä on taas tuplat, koska didaktiikan kurssi avoimessa yliopistossa kutsuu myös.. Ensimmäinen kouluviikko onkin heti hyvä aloittaa ryhmätesteillä... Paluu arkeen ei siis tapahdu mitenkään vähitellen vaan kerralla kunnolla :D
Joululoma meni taas aivan hujauksessa niin kuin kaikki lomat yleensä. Ensimmäiset 10 päivää vietimme Balin Kuta beachillä ja seuraavat 10 päivää Thaimaassa Krabin Ao Nang beachillä.

Lähdimme Balille lauantaina 19.12. Otimme mukaan vain niin vähän vaatetta  ja rompetta, jotta kaikki mahtuivat käsimatkatavaroihin. Tosin tämä tuotti pakkaamisen kanssa jokseenkin paljon ongelmia, koska kokonaisuudessaan matkamme pituus oli 20 päivää, joten siinä vaiheessa reppu johon pakkasin vaatteita tuntui hieman pieneltä! Näillä kuitenkin mentiin...

Heti Balin lentokentällä meiltä jo onnistuttiin huijaamaan hurjat taksirahat, jolla menimme hotellillemme. Tosin paikka, jota kutsuimme hotelliksi, oli todellisuudessa home stay. Asuimme siis kääytännössä jonkun piharakennuksessa. Meillä oli siellä oma huone ilmastoinnilla ja internetillä sekä wc ja suihku. Kuulostaa erittäin hyvältä ja sijaintikin oli aivan täydellinen. Rannalle oli noin 5-10 minuutin kävely ja keskustaan sama homma. Tosin myös aivan kulman takaa löytyi hyviä ravintoloita ja kuppiloita... Mutta tosin kaiken tämän luksuksen lisäksi en usko, että monikaan hienohelma on valmis tuolla asumaan. :D Muun muassa vessanpyttyä saatiin käydä joka päivä pyytämässä korjattavaksi, koska se jäi lähes joka kerta, kun vessessa kävi, valuttamaan vettä  ja eikä suostunut enää sen jälkeen vetämään. Lavuaari vessassa oli myös mielenkiintoinen. Muuten toimi samalla idealla kuin normaalit lavuaarit, mutta lavuaarista lähtevä putki, jota pitkin veden kuuluisi valua pois, puuttui kokonaan ja vesi tippui suoraan lavuaarista jaloille. Torakoita ei juurikaan huoneessamme näkynyt, mutta liskoja vilisi vähän väliä. Ne onneksi asuivat pääasiassa vessan puolella. Nukuimme Essin kanssa parisängyssä, jossa meillä oli vain yksi pieni peitto. Peitto oli hieman reikäinen eikä siinä myöskään ollut minkäänlaista lakanaa, joka hieman ällötti. Tyynyissämme onneksi oli sentään jonkinlaiset tyynyliinat. Oli kuitenkin parempi, kun meni nukkumaan, ettei miettinyt sen enempää missä nukkui ja millaisella peitolla. Hinta oli kuitenkin suht edullinen, joten olimme sen puolesta erittäin tyytyväisiä majoitukseemme.

Kantapaikka.. Salaatit olivat aivan taivaallisia!

Indoneesialaista
Hedelmiä syötiin paljon reissun aikana!
Suunnitelmia ja retkiä... Ei suinkaan!! Emme olleet suunnitelleet yhtään mitään koko ajallemme Balilla. Heräilimme joskus aamusta ilman herätyskelloa ja lähdimme etsimään sopivaa ravintolaa, jossa syödä aamupala, jonka jälkeen usein suuntasimme biitsille nauttimaan auringosta. Ensimmäisillä päivillä päätimme myös kokeilla surffausta, joka Balilla on aivan ehdoton juttu! Se oli itseasiassa vielä paljon hauskempaa mitä odotin! Joten suosittelen kaikille, jotka vähänkin miettivät surffauksen kokeilemista. Loppujen lopuksi kävin vain kaksi kertaa surffaamassa koko loman aikana, vaikka aikaa olisi ollut paljon enemmän.. Rahaa saatiin kulumaan reissun aikana kuitenkin aika hyvin, joten jostin piti aina hieman karsia. Elämä Balilla oli erittäin lepposaa.. Söimme silloin kuin huvitti ja ruoka oli erittäin hyvää joka paikassa. Erityisesti itse rakastuin paikalliseen ruokaan. Muun muassa Indoneesialaiseen aamuppalaan kuului paistettuja nuudeleita, joka oli myös ehdoton suosikkini. Ihmiset Balilla olivat myös todella lepposia ja mukavia. Rannalla ei tarvinnut koskaan ollu yksin. Sieltä kyllä löytyi juttuseuraa ihan kyllästymiseen asti. Esimerkiksi yhtenä iltapäivänä, kun odotin Essiä rannalla, istuin muutaman paikallisen kanssa rannalla. Yksi heistä soitti kitaraa ja kaikki laulivat mukana. Mikä ihana fiilis ja mikä yhteisö!! :) Muutamina iltoina lähdimme paikallisten kanssa syömään ja istumaan kuppiloihin, joka myös oli aivan erilainen ja antoisa kokemus. Näimme hieman eri paikkoja heidän kanssaan, mistä muuten emme olisi edes tienneet.

Jouluaattona lähdimme ulos muiden vaihtareiden kanssa, jotka olivat myös Suomesta. Ensin kävimme syömässä, jonka jälkeen siirryimme kuppiloihin ja sieltä sitten vähän suuremmalle clubille. "Vähän suuremmalle clubille"  Menimme siis Sky Gardeniin, jossa on yhteensä neljä kerrosta ja se sijaitsee aivan Kutan keskustassa yhdellä pääkaduista. Arvatenkin paikka oli aivan täynnä ihmisiä. Ylimmäisessä kerroksessa, jossa olimme lähestulkoon koko illan, oli todella paljon turisteja. Alemmilla kerroksilla oli enemmän paikallista porukkaa ja lähinnä hyvin miespainotteista.. Ilta oli todella hauska siihen asti kunnes lähdimme pois clubilta. Ostin pizza slicen toiselta puolelta katua, ja lähdimme kävelemään kohti hotelliamme.. Ehdimme kävellä ehkä noin 10 metriä, kunnes kolme paikallista jätkää tulivat ympärilleni, niin etten päässyt kulkemaan enää eteenpäin.. Siinä hetkessä en edes ajatellut, että niillä oli aikomus viedä jotain.. Yksi heistä kiskoi laukkuani ja muut estivät kulkuni. Hetken päästä tajusin, että siinä meni puhelin. Kukkaro oli kuitenkin onneksi tallella. Juttelimme parin miehen kanssa tapahtuneen jälkeen ja he kertoivat, että heiltä myös oli viety puhelimet noin tunti sitten.. Jep jep että semmonen ilta.. Eli, kun balille menet ja tapaat mukavia ihmisiä rannalla, kannattaa silti muistaa ettei kaikkiin ole luottamista.. Ja etenkin pimeillä kaduilla kannattaa aina kulkea jonkun kanssa ja lähellä toista. Minun tapauksessani Essi kulki koko ajan muutaman metrin edellä, joten hänestä ei ollut apua tilanteessa.. Hyvää joulua vaan sille joka puhelimeni vei :D  No mutta elämä on ja se oli kuitenkin vain puhelin joka vietiin.. Olisi kai siinä voinut jotain pahempaakin sattua... Joulupäivänä meitä oli vielä hieman suurempi vaihtariporukka syömässä yhdessä. Tällä kertaa emme lähteneet enää jatkoille minnekkään, jotenkin tanssifiilis oli hieman hukassa edellisen yön jälkeen.. Tosin osa porukasta kyllä jatkoi vielä samaiselle clubille, jossa olimme aatonkin.

Joulu aterialla
Sky Garden
Retkiä Balilla emme juurikaan tehneet. Monesti mietimme pitäisikö sitä jonnekin lähteä, mutta aika kului jotenkin todella nopeasti ja pysyimme käytännössä ainoastaan Kutalla. Yhtenä päivänä otimme taksin Alisan, Ennin ja Essin kanssa ja lähdimme Uluwatu beachille sekä Dreamland beachille. Uluwatu oli todella upea, mutta erittäin pieni ranta, joten jatkoimme sieltä melkein samantien Dreamlandiin. Dreamlandiin kun pääsimme, alkoi sataa oikeen kunnolla. Päätimme syödä rannalla, mutta aurinkoa emme jääneet odottelemaan.. Kun pääsimme lopulta takaisin Kutalle, aurinko alkoi jälleen paistaa.. Aivan meidän tuuriamme. Mutta tulipahan nekin paikat kuitenkin nähtyä.

Uluwatu beach

Dream land

Viimeisenä päivänä Balilla emme menneet enää rannalle. Nukuimme pitkään ja söimme hyvin. Kävin leikkauttamassa hiukseni ja lakkauttamassa kynteni. Tosin ei vaikuttanut hiusten leikkaus kovinkaan laadukkaalta, vaikka olikin kyseessä vain latvojen tasoitus, joten Janika saa varautua Suomessa korjailemaan tätä leikkausta :D Muuten viimeiset tunnit Balilla meni lähinnä vain odotellessa.. Mietimmekin, että olisi kannattanut ottaa ennemmin aamulennot, niin ei olisi päivä menny niin sanotusti ohi..

Balilta lensimme Malesian Kuala Lumpuriin, jossa odotimme tovin eli noin 6 tuntia seuraavaa lentoamme, joka oli Thaimaan Krabille. Eipä käynyt Singaporessa mielessä, että Malesiassa on taas eri valuutta ja lentokentällä ei toimi kortti.. No vaihdoin viimeiset Indoneesian hiluni Malesian rahaksi joilla sitten sain ostettu jotain pientä syömistä odottelun ajaksi.

Kuala Lumpurin lentokentällä oli hieman kylmä, eikä tullut pitkiä vaatteita pakattua mukaan.. :D

Krabin Ao Nang Beachillä viimeinkin
Otimme lentokentältä bussin,, joka toi meidät suoraan hotellillemme. Tälle kertaa hotelli vaikutti suorastaan luksukselta verrattuna edelliseen. Täällä jopa voisi viettää hieman aikaakin toisin kuin edellisessä, jossa vietimme vain pakollisen ajan. :D Nyt molemmilla oli oma sänky ja puhtaat valkoiset lakanat sekä pyyhkeet. Kaiken lisäksi huone käytiin myös siivoamassa joka päivä ja pesutilat olivat myös erittäin siistit.

Aika Krabilla meni myös erittäin nopeasti. Tosin Krabi lomakohteena oli aivan erilainen, mitä Kuta. Krabilla törmäsimme kokoajan Eurooppalaisiin turisteihin ja etenkin Suomalaisiin. Balilla turismi oli enemmän Austraalialais painotteista. Bali oli myöskin enemmän bilettäjien paikka kun taas Krabi oli ennemmin rauhallisempi perhekohde. Itse pidin molemmistaa paikoista. Riippuu vähän mitä lomalta hakee...

Krabilla maisemat olivat aivan huikeat. Kävimme kahdella päivän kestävällä venäretkellä, joissa kiertelimme lähisaaria sekä kävimme snorklaamassa. Rannat olivat aivan uskomattoman kauniita pikku saarilla. Tosin turisteja oli muutama muukin meidän lisäksi, joten ei niistä ihanista maisemista rauhassa kuitenkaan pääse nauttimaan. Molempiin veneretkiin sisältyi myös päivällinen, joka oli todella kattava ja maku oli erittäin hyvä!! Vaihtoehtoja oli monia ja varmasti jokainen sai mahansa täyteen aterioilla. Retkiä voin suositella jokaiselle. Ne olivat todella mukavia! Tosin, kun varaat retkiä, olisi hyvä muistaa että retken kokonaishinnan lisäksi joutuu maksamaan vielä ylimääräiset 400, jotta pääsee laivasta nousemaan saarille.. Meille ei kerrottu tästä etukäteen, joten olimme hieman ymmällämme,kun lähdimme retkelle ja siellä ruvettiin vielä lisää perimään rahaa. No ensimmäisellä retkellä emme maksaneet sitä ja pysyimme sen aikaa laivassa, kun osa oli saarella käppäilemässä. Kävimme sillä aikaa uimassa ja snorklailemassa. Toisella retkellä sitten maksoimme lisähinnan..

Phi Phi islands

Jos olet nähnyt "The Beach" leffan, saatat ehkä tunnistaa mikä ranta on kyseessä

Saimme retkellä myös uusia ystäviä :)
Uusi vuosi vaihtui myös Krabilla. Emme olleet ihan suunnitelleet tätäkään loppuun asti kun joskus lokakuussa lentoja varailimme. Matkustimme tosiaan edellisenä yönä Balilta Kuala Lumpuriin ja sieltä Krabille. Kuala Lumpurissa vietimme yön odotellen seuraavaa lentoa emmekä nukkuneet koko aikana kuin ehkä muutaman tunnin jos edes sitäkään.. Koitappa siinä sitten jaksaa valvoa ja katsella raketteja..Kuitenkin ennen kuin lähdimme rannalle ihastelemaan raketteja hotellimme omistaja halusi tarjota meille aterian uudenvuoden kunniaksi. Saimme valita ruokalistalta ihan mitä vain ja miten paljon halusimme. Ja mehän söimme tietenkin paremmin kuin koko loman aikana :D

Uudenvuoden ateria

Veneretkien lisäksi vuokrasimme yhtenä päivänä skootterin, jolla saimme ajella koko päivän. Se oli kyllä mahtavaa! Tosin aluksi haasteita tuotti vääränpuoleinen liikenne, mutta äkkiä siihen sitten tottui.. Tuli aivan teinivuoden mieleen. Ja mikä sen ihanampaa kuin ajella skodella +30 asteen helteessä. Oli meillä tosin muukin tarkitus, miksi vuokrasimme skootterin, kuin vain huviajelu. Kävimme kuuma-altailla, joiden vesi oli peräisin kuumistalähteistä. Vesi oli polttavan kuumaa. Eikä muutenkaan siinä helteessä välttämättä ollut paras kokemus. Suomessa tämä toimisi paljon paremmin. Altaiden lisäksi kävimme emerald poolilla, joka oli pieni lampi keskellä luontoa. Vesi oli siellä aivan uskomattoman kirkasta ja kauniin väristä. Sinne sattui myös muutama muukin turisti samaan aikaan paikalla, joten emme päässeet tästäkään ihanuudesta rauhassa nauttimaan. Ihmisiä oli siis todella paljon.. Itse pidin enemmän emerald poolista, mutta sinnekin oli suht hintava sisäänpääsy.. Vaikea sanoa oliko paikka kuitenkaan hintansa arvoinen.

Kuumilla altailla

Emerald pool
Kaiken kaikkiaan loma oli aivan uskomaton kokemus. Pääsin käymään sellaisissa paikoissa, joista olin koko ikänä vain haaveillut. Tutustuimme paljon uusiin ihmisiin ja erilaisiin kulttuureihin. Ruoka oli aivan taivaallista sekä Balilla että Krabilla. Myös auringosta saimme nauttia oikein antaumuksella. Mutta vielä muistutuksena, nyt on taas puhelin käytössä, mutta sim korttia ei ole. Joten ei kannata lähettää tavallisia tekstiviestejä, koska en tule saamaan niitä.. Internetti pelittää jollakin tavalla, eli sitä kautta tavoittaa minut jossain vaiheessa :)

Ao Nang Beach

Tämän blogin suosituimmat tekstit

First week in Singapore

Täällä sitä vihdoin ollaan toisella puolella maapalloa Singaporen kuumuudessa. Alkoi välillä tuntua jopa toivottomalta tämä vaihtoon lähteminen kaikkien kouluhommien ja töiden keskellä. Stressi meinasi viedä vallan kokonaan, mutta nyt onneksi saa jo hieman huokaista helpotuksesta. Tosin Singaporessa alkaa aivan uudenlaiset haasteet!  Lentomme lähti Suomesta Helsinki-Vantaan lentokentältä tiistaina 13.10 klo 23.55. Meitä lähti siis kaksi liikunta-alan opiskelijaa Kajaanin ammattikorkeakoulusta vaihtoon Singaporeen. Pääsimme istumaan lentokoneessa Essin kanssa vierekkäin, joten matka sujuin paljon joutevammin,kun oli joku kenen kanssa pystyi juttelemaan lennon ajan. Lento kestää Singaporeen noin 12 tuntia jos lentaa suoralla lennolla, muuten se ottaa aikaa vielä enemmän.. Meillä onneksi oli suorat lennot! Lento meni kaikenkaikkiin yllättävän nopeasti ja olimme perillä jopa hieman etuajassa alkuperäisestä aikataulusta. Paikallista aikaa kello oli 16.15, kun laskeuduimme eli 5 tuntia

What is going on here?!?

Aika on mennyt täällä kuin lentäen!!  Viikot kuluvat koulussa ja viikonloput tutustuessa Singaporeen. Alkaa jo hieman kauhistuttamaan, että meneekö aika jopa liian nopeasti.. Tekemisen puutetta ei ole tähän asti ollut ja tuskin tulee olemaankaan. Sitä paitsi nautin niistä hetkistä, kun saa vain olla tekemättä mitään erityistä. Täällä oman rauhan löytäminen ei kuitenkaan ole aina niin helppoa, koska asunnolla asuu viisi muutakin tyttöä ja makuhuone on jaettu toisen kanssa. Tähän asti kuitenkin yhteiselomme on sujunut hyvin mutkattomasti ja omaakin aikaa on ollut.. Olen aivan innoissani harrastusmahdollisuuksista, joita täällä on mahdollista harrastaa. Olen käynyt kuntosalilla viidesti viikossa ja uima-altaalla uimassa muutamia kertoja. Lisäksi olen päässyt laulamaan pitkästä aikaa ja tällä kertaa en karaokea!! Yksi vaihtareista oli innostunut koulun kitara klubista ja kyseli kiinnostaisiko jotakuta tulla laulamaan, kun hän soittaa kitaraa. Tuli aivan vanhat bändiajat mieleen j

Something what to do in Singapore

Ja taas on aikaa kulunut eteenpäin viime postauksesta... Ei meinaa täysin edes ajassa pysyä kunnolla mukana. Tekemistä riittää aivan mahdottomastij ja koko ajan tulee uusia suunnitelmia. Tylsää ei ole ollut hetkeäkään ja ei ole tarvinnut montaa minuuttia miettiä mihin sitä aikansa käyttää.. Tekemistä kyllä keksii..  Koulu tehtäviä on myös alkanut tulemaan jonkin verran, tuntuu ettei vielä ole päässyt oikein täysillä koulurytmiin mukaan, koska on niin paljon ollut kaikkea muutakin meneillään. Edellis viikonlopun sainkin viettää yksin omassa huoneessani, kun Essi lähti yhden kämppäkaverimme kanssa reissuun Kuola Lumpuriin. Itse lähdin perjantai-illalla katsastamaan Singaporen yöelämää ensimmästä kertaa täällä ollessani. No kokemus ei ollut mitenkään erityisen hulppea tai ihmeellisempi mitä Suomessa. Ihmisiä oli todella paljon ja tanssiminen oli lähestulkoon mahdotonta siinä tungoksessa. :D Seuraavan päivän vietinkin täysin omassa seurassani yksin kierrellen paikkoja täällä. Se oli it